tisdag 11 oktober 2016

Leda för resultat

Gunnar Gidenstam SKL om rätt fokus
Som politiker är det mitt ansvar att styra kommunen så att skattekronorna används effektivt och så att vi erbjuder alla medborgare en bra service. Alla ska ha rätt att, när det behövs, få del av en riktigt bra skola, vård och omsorg med mera!

För att bli bättre i att styra kommunen har jag idag tagit tåget till Malmö tillsammans med kommunchef och ekonomichef. Vi har varit med på en utbildning ordnad av vår egen organisation, SKL. Temat på utbildningen har varit "Leda för resultat".  Det jag tar med mig från dagen är vikten av att begränsa antalet styrande mål, vikten av att ordentlig tänka igenom vilka mått vi använder och vikten av att tänka till om hur vi analyserar resultaten. En del som jag inser att vi i vår kommun behöver förbättra rejält är vårt arbete med utvärdering och uppföljning. Bra att få del av en bra utbildning i ett angeläget ämne. Trevligt också att möta kollegor från andra kommuner och få del av deras erfarenheter. Helt enkelt en bra dag!