torsdag 13 oktober 2016

Dylan och Business

Ywonne Gill blev så glad när Bob Dylan fick Nobelpriset att
hon bjöd på tårta i kommunhusets Cafeteria. Kommunchefen
blev också glad men om det är för tårta eller Dylan är osäkert.
När jag hörde på radion att Bob Dylan tilldelats Nobelpriset i litteratur trodde jag först att det var ett skämt. Det brukar så gott som alltid vara någon okänd författare med märkligt namn från ett avlägset land som får detta pris.  Men det var faktiskt sant och det innebär att en av musikhistoriens största ikoner har fått det ärofulla priset. För min del hade jag en kort period på 1980-talet när jag både spelade och lyssnade till Dylan-låtar men mest har det varit andra artister. Men det går inte att säga annat än att Bob Dylan har gjort fantastiska melodier och hans sångtexter har nog betytt mer för folk än det mesta som skrivits i modern tid. Ett modigt och bra val av nobelpristagare i litteratur!

Emanuel Hillerud hälsar välkommen till nya företagarskolan
 Har ikväll varit med och talat en stund på uppstart av Focus Business School i Sävsjö, en företags- och entreprenörsskola, som är byggd på kristen grund. I Sävsjö kommer skolan att bedrivas under 15 veckor och med 42 lektioner där undervisningen till stor del sker med lokala kända företagsprofiler. Vår kommun behöver fler nya företag och fler som utvecklar sitt entreprenörskap.  Jag är glad för att Focus Business School startar upp i Sävsjö, ett mycket bra initiativ!

I övrigt fick vi idag ett mycket positivt besked från skolverket om 4,6 miljoner i bidrag till en satsning på lärare i lågstadiet och till personalförstärkningar i fritidshemmen. Även Sävsjö Kristna skola har fått ett bidrag till lågstadiesatsningen med 200 000 kronor.  Det finns ett stort behov av mer personal i skola och fritidshem. Det är glädjande att vår ansökan beviljats med maxbeloppet!