torsdag 16 juni 2016

Bedrövad och tagen över dådet mot Jo Cox

Jo en ambitiös politiker som fick ge sitt liv för demokratin
Kanske är det för att jag själv är utsatt politiker, kanske är det för att jag ungefär en timma om dagen lyssnar till den engelska radiostationen Ucb som jag blir så tagen och bedrövad av dådet mot politikern Jo Cox. Hon stod upp som en tydlig kämpe för en politisk ide när en förövare med förvridna tankar kallblodigt dödar henne med skjutvapen och en kniv. Hela den brittiska demokratin börjar svaja och valrörelsen stannar upp. Men framförallt en ung framåt kvinna med potential att bli en ledare för en hel nation förlorar sitt liv. En ung man mister en älskad hustru och två små barn mister sin mor. Jag känner mig sorgsen och handfallen men gör det enda jag kan, innesluter familjen i mina böner.

Detta och många andra dåd mot politiker har sitt ursprung i att det blivit legitimt att hata politiker. På sociala medier och i mindre nogräknade nätpublikationer verkar det vara ok att sprida lögner och hat som förpestar människors sinnen. Hat som kan få personer att göra handlingar de inte längre kan styra över.

Bara några timmar efter det tillkännagetts att Jo är död gör hennes make nedanstående uttalande, snacka om styrka!