onsdag 20 april 2016

Borde vi ta fram handlingsprogram mot våldsbejakande extremism?

Magnus Norell i Stockarydsintervju
I min dagliga morgonrutin ingår att vakna upp till P1-morgon kl. 06.00. Idag var första nyhet att Mona Sahlin, regeringens nationella samordnare mot våldsbejakande extremism, ojade sig över att hon på två år bara lyckats få sju procent av landets kommuner att ordna en handlingsplan i ämnet. Nyheten fick mig att under dagen fundera över om vi bör ta fram en handlingsplan mot våldsbejakande extremism också i Sävsjö kommun.  För att förkovra mig i ämnet sökte jag mig till Stockarydsbaserade TV-kanalen TV2020.se som i dagarna släppt två nyinspelade program där, vår egen Skavlan, Anders Wisth intervjuar forskare, doktor och föreläsare Magnus Norell om islam, islamism, extremism. Mycket tydligt och sakligt förklarar han begrepp som kalifat och beskriver drivkrafter bakom islamism. Framförallt ger han sina råd om hur vi ska förhålla oss till extremistiska rörelser och personer.

Magnus Norell är mycket kritisk till regeringens uppdrag till Mona Sahlins som han menar genomsyras av rädsla för att trampa på ömma fötter. Exempelvis vågar man inte ens nämna att extrem religiös fundamentalism är en av de främsta drivkrafterna bakom extremism. Rekommenderar varmt att du tittar på dessa program, de är klargörande och ger handfasta råd om hur vi bör agera. För min egen del kan jag dock konstatera att jag aldrig upplevt något hot från muslimer eller islamister. De hot som uttrycks mot mig kommer från personer med svensk härkomst och uttrycks oftast via sociala medier. De är också kopplade till rasistiska organisationer och närliggande parti, det är i dessa skumma vatten vi idag har de största bekymren. Givetvis överlämnas alla hot till polisen.

Funderar vidare på om vi ska ta fram något handlingsprogram mot våldsbejakande extremism och kanske lyfter frågan på vårt möte om invandring och integration i Vrigstad morgon kväll, Hoppas vi ses där!