fredag 29 april 2016

Hedrande få vårtala i hembygd

Filadelfia där farfar var byggmästare vid byggnationen
och vi som familj bodde på 60-talet. Bakom Filadelfia finns
huset där syster Stina hade mottagning 
Ska i år vårtala i Boatorp. Det känns speciellt hedrande att få göra det i Hjälmserydsbygden där jag har djupa rötter. I funderingarna inför vårtalet blir minnen från uppväxten starka. Tänker på min farfar Gustav Carlsson som bodde i Föreberg, i det grön-gula huset som Jont-Erik ägde. Farfar var en skicklig hantverkare och blev byggmästaren som ansvarade för bygget av Filadelfia. Pappa och mamma anlitades som vaktmästare och där bodde vi sedan en tid under min uppväxt. Eftersom vi bodde just i kapellet kallades brossan och jag ibland för ”Kapellpojkarna”.

Minnet av Hjälmserydsbygden är framförallt alla människor. Jag minns luffare som passerade på landsvägen som gick utanför vårt hus. Emellanåt hände det att de knackade på för att be om en smörgås. Minns Arvid och Bertil i Klerebo där Anders och jag dagligen hämtade färsk mjölk i en 2 liters mjölkkruka. Minns Syster Stina som var närmsta granne och den starka eterdoften när man kom in i hennes hus. Stinas syster Anna i Hundåsen var en annan profil som man minns. För mig som bodde på kapellet var förstås alla de profiler som kom på mötena som gav starka minnen. Bertil och Göta i Kroxhylte, Otto och Ellis Skärshult, Ville i Duggabacka....
I Hjälmserydsbygden finns djupa rötter, minnen, upplevelser, lukter, känslor som hela livet kommer att följa med! Inspiration från uppväxten kommer bli en del av vårtalet!
Har du tid så kom gärna till Boatorp Valborgsmässoafton lördag 30 april klockan 20:00.
Förutom tal blir det våreld, fyrverkeri, sång av hembygdskören och servering!