torsdag 3 mars 2016

Äntlien Fössta Tossdan i Mass

Smarriga päronbiskvier från Melins
På väg hem från arbetet svängde jag förbi härliga Melins konditori för att spana in läget så här på den påhittade småländska nationaldagen  "Fössta tossdan i Mass". Måste säga att jag blev överraskad över trängseln och suget efter "Massipanbakelser". Har egentligen tyckt firandet av denna dag varit minst sagt löjlig men nu börjar jag inse att detta konstiga påhitt har slagit igenom och blivit ett skojigt sätt att fira vår säregna dialekt.  Varför just denna dag? Jo, genom ett speciellt särdrag i det småländska språket blir bokstaven r nästan ljudlös i tal, särskilt då den följs av bokstaven s. Ordkombinationen Första torsdagen i Mars är helt enkelt perfekt för att maximera effekten av detta särdrag. När det blev min tur att handla var alla "Massipanbakelser" slut och jag fick nöja mig med ett par Päronbiskvier, dock med överdrag av "Massipan". Dessa inmundigas med sonen, Johan framför ett  favoritbilprogram på TV:n Öjename va gött!