onsdag 24 juni 2015

Wrigfors, satsade, lyckades men upplevde svek

Curt Wrigfors talar inför en helt fullsatt Vallsjö kyrka när Jonas Bronck
Celebration inleddes 2014 med konsert av Evangelistkvartetten
Kom idag tråkigt mejl från Curt Wrigfors där han meddelar att han avlutar engagemanget för Jonas Bronck center. Jag tycker det är viktigt att påminna om att Curt har gått i bräschen för ett stort projekt som varit positivt för Sävsjö. Vi har exempelvis fått media uppmärksamhet över hela världen och fått flera nya kontakter med framträdande personer och företagare i New York. Goda effekter av det arbete som lagts ner som vi kommer ha nytta av under många år framöver. Jag kan bara konstatera att historien om Jonas Brunck har stor potential och är mycket större än interna diskussioner och samarbetssvårigheter i en lokal förening. Här nedan kan du läsa det tråkiga brevet från Curt Wrigfors:


Efter avslutat engagemang i Sävsjö konstaterar jag utöver 2 års obetalt heltidsarbete och 3000 obetalda mil har jag av privata medel betalat

till Jonas Bronck Center     48678, 31

till Jonas Bronck Celebration  121054,-

Summa   169732,31

För detta har jag fått uppleva kompakt motstånd, mediapåhopp, smutskastning och baktaleri och ett formidabelt svek från Roy Gustafsson.

När jag fick frågan hösten 2013 vid KD-mötet i Sävsjö vad jag hade att säga om Sävsjö svarade jag att jag fick intrycket av folk jag mött att man hade inställningen "Det är inte lönt, det är ingen idé".

Jag har nu avblåst Jonas Bronck-dagarna den 22-23 augusti och lämnat återbud till föredragshållarna professorerna Harald Runblom, Dick Harrison, historiker från the Bronx + the Bronx turistchef + intendenten vid Bronx Museet och kastat 923 inbjudningsbrev i papperskorgen och återlämnat nyckeln till lokalen till kommunen.

Curt Wrigfors