torsdag 29 januari 2015

Överraskande besked om avgång

Känns omtumlande att Göran Hägglund i dag meddelat att han avgår. Jag hade inte förväntat mig detta besked just nu eftersom vår partiledare visat stor inspiration och framåtanda den senaste tiden. Göran Hägglund är värd all respekt för sitt arbete. Under sina 11 år som partiledare har han visat på beundransvärd tålighet och energi, alltid med glimten i ögat! Detta trots att det politiska tempot och trycket i dag är stenhårt. Ska nu bli intressant att få samtala om hur vi förnyar partiet också när det gäller partiledarrollen. Är mycket bra att det dessutom nu finns en rad riktigt duktiga kandidater som kan axla också detta viktiga uppdrag!

Här är Göran Hägglunds besked från presskonferensen

 – Efter snart elva år på posten är det rätt tid. Jag har haft en lång tid i politiken, på lokal- och distriktsnivå. Det har varit arbetsamma år, men framförallt en meningsfull tid.

– Jag kommer att föreslå partistyrelsen att utlysa ett extra riksting under våren. Det ger en ny partiledare gott om tid att etablera sig inför valet 2018 och att sätta sin prägel på rikstinget i oktober.

– Jag har haft en lång tid i politiken, på lokal- och distriktsnivå. På riksnivå har jag varit med om att forma politiken som gruppledare, utskottsordförande, partiledare, minister och mycket annat. Jag har fått vara med och bildat Alliansen som lade grunden för åtta år i regeringsställning. Jag har fått vara med och avskaffa fastighetsskatten, införa åtminstone ett litet mått av valfrihet för småbarnsfamiljer och lyfta civilsamhället. Jag har fått ägna intensivt arbete åt att förbättra sjukvården, med det högsta förändringstempot i modern tid: vårdval, psykiatri, patientsäkerhet, mest sjuka äldre, cancerstrategi, kroniskt sjuka, tillgänglighet… Det har varit arbetsamma år, men framförallt en meningsfull tid.

– Jag vill här passa på att tacka allt som ni har lärt mig, all uppmuntran och allt stöd som ni har gett. Åren som partiledare har varit stimulerande, lärorika och utvecklande. Jag har fått uppleva saker som jag för alltid kommer att bära med mig. Jag har fått lära känna er och många andra fantastiska personer som finns i vårt parti. Tack!