måndag 14 april 2014

Civilsamhälle, järnväg och media på föreläsningar av Smålands akademi

Under några dagar har det varit besök av Smålands Akademi och de har bjudit på en rad föreläsningar. För min del lyssnat på Alice Bah Kunke som berättade om sina Småländska rötter. Alice är idag generaldirektör på ungdomsstyrelsen och är utbildad i statsvetensskap, "Men allt jag lärt mig om ledarskap har jag lärt mig i kyrka och föreningar i hembydgens Horda". Hon menar att det civila samhället ger livserfarenheter som är mer värt än allt annat. Dessa erfarenheter borde värderas mycket högre än kompetens vid rekrytering, framförallt av ledare och chefer.  Lyssnade också på föreläsning om Järnvägens historia och till Lars-Åke Engblom som berättade om lokalpress och medieprofiler. Han sa bland annat att "Lokalredaktören har haft en lika viktig funktion som kommunalrådet, men på annat sätt"